Wednesday, July 18, 2012

Kamu yang mahu tetap teguh di atas Jalan(Islam) yang Betul

Bismillahirahmanirrahim..

Setinggi puji dan syukur pada Allah SWT, maha suci Allah, tuhan yang mentadbir sekalian alam... Allah maha mengetahui setiap perkara yang bergerak di alam ini, tidak satu pun dari zarah-zarah yang bergerak dan bergetar melainkan berada dalam pengetahuan Allah yang maha tinggi, maha perkasa, maha bijaksana. Tiada tuhan yang wajib aku sembah melainkan Allah SWT, kerana Dia lah Rabku, Illahku, serta aku abdi kan diri padaNya yang menguasai hati serta jiwaku dalam genggamanNya...

Bertasbihlah mensucikan nama TuhanMu Yang Maha Tinggi (dari segala sifat-sifat kekurangan)
[Al-A'laa:1]


Lantas aku menjawab dalam sujudku...
Subhana Rabbi A'laa wabihamdihi...
(Maha suci Allah yang mempunyai ketinggian)

Salam dan doa ke atas Junjungan Mulia, Nabi Muhammad SAW atas keindahan akhlaknya serta kasih sayang Rasullulah SAW ke atas kami umatnya, maka kami pun begitu menyayangimu tanpa sebarang perasaan buruk dalam hati kami tentangmu, manusia teragung, kekasih Allah, yang diberikan syafaat atas kami di hari pembalasan kelak, penyelamat umat manusia serta rahmatan lil alamin..

Ya Allah, hari ini aku mendapat secebit rase indahnya perasaan menyampaikan perkara2 kebaikan kepada orang lain, Ya Allah, hatiku merasa luas dan lapang serta aku merasa ingin selalu dekat kepadaMu, Engkau yang mengurniakan ketenangan dalam hatiku, indahnya hidup bersyariat yg Engkau telah kurniakan. Tambahkan lagi keindahannya Ya Allah, aku ingin tetap teguh di atas jalanMu yang lurus dan penuh ketenangan...

Ya Allah, berikanlah aku kesempatan untuk terus tetap teguh berdiri di atas jalanMu yang lurus, merasa tenang dalam ingatan kepadaMu serta tetap berpegang teguh dengan tali agamaMu agar aku tidak tersesat serta jauh dari jalanMu yang lurus menuju Mardhotillah, keredhaan kepadaMu..

Ya Allah, berikanlah aku kemanisan menyampaikan dakwah serta keindahan berada atas jalanMu, serta kuatkanlah hatiku untuk menyahut seruanMu. UjianMu adalah tidak mudah, jesteru perkuatkan lah aku serta mudahkanlah bagiku jalan-jalanku agar aku tetap berjalan atas jalanMu yang lurus..

Ya Allah, jauhkan aku dari gangguan syaitan yang membisikan kejahatan ke dalam dadaku, Ya Allah aku berlindung kepadaMu dari apa2 kejahatan yang datang dari diriku sendiri.. Ya Allah, jauhkan kejahatan yang ade pada diriku dari terkena mudharat kepada orang lain yang berada disekelilingku agar mereka merasa tenang dan selamat berada di sampingku

Katakanlah(wahai Muhammad): 
"Aku berlindung kepada(Allah) Pemulihara sekalian manusia"
"Yang menguasai sekalian manusia"
"Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia"
"Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam"
"Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam dada manusia"
"(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia.."
[An-Naas:1-6]

Ya Allah, jadikan lah aku pemimpin kepada mereka yang mengangkat aku menjadi ketua di antara mereka, sebagai pemimpin yang mampu menjalankan tanggungjawab menjaga kebajikan serta perjalanan hidup mereka, permudahkan mereka agar mereka dapat belajar menuntut ilmu dengan baik dan berkat, serta dapatlah pula mereka berbakti kepada ummahMu,

Ya Allah, berkatilah sahabat-sahabatku yang bersama-sama dalam perjuangan ini, tambahkan lah bagi kami dengan ilmu yang bermanfaat serta mudahkanlah penerimaan ilmu itu agar kami menjadi manusia yang berguna serta beradab kepada semua manusia sejagat, Ya Allah lembutkan hati kami untuk menjadi manusia yang berakhlak kepada guru-guru kami, sekalian manusia di atas muka bumi ini, Jadikan lah kami golongan yang bekerja atas dasar ihsan kepadaMu, yang mempunyai hati yang kasih kepada makhluk ciptaanMu, yang melihat kepada hati-hati manusia lain lalu menyentuh hati manusia untuk same2 taat kepadaMu Ya Allah, golongan doktor yang mampu menyembuhkan penyakit badan manusia, malahan penyakit hati serta rohani, Ya Allah jadikan lah kami berkasih sayang atas dasar kecintaan kepadaMu, jadikanlah kami berprasangka baik antara satu sama lain, tidak menyakiti hati sesuka hati, serta saling hormat menghormati

Ya Allah ampunkan dosa-dosa kami serta jadi kanlah kami hambaMu yang bertebaran di atas muka bumi ini dengan akhlak dari petunjuk AlQuran. ameen Ya Rabbal Alamin.

AlQuran itu tidak lain hanyalah peringatan bagi seluruh penduduk alam
Iaitu bagi sesiapa dari kamu yang mahu tetap teguh di atas jalan (Islam) yang betul
[At-Taqwir:27-28]

No comments: